Historik

Bostadsrättsföreningen Karlavagnen 34 registrerades 21 mars 2000.
Köpet av fastigheten genomfördes i juni 2002 och föreningens nuvarande stadgar registrerades i maj 2018 hos PRV. Brf Karlavagnen är en äkta förening.

 

Odenplan anlades vid förra sekelskiftet vid mötet mellan allégatorna Odengatan och Karlbergsvägen. Redan i Lindhagensplanen från 1866 hade platsen fått sin triangulära form genom att Karlbergs allé, som tidigt förbundit Karlbergs slott med Observatorielunden, löpte snett genom det nya
kvarterssystemet. Platsen, med den kvarvarande allén som ett starkt motiv, byggdes ut med slutna bostadskvarter under 1890-talet. Det rätvinkliga
rutnätsystem för kvarteren, som etablerats på Norrmalm, byggdes vidare norrut. Platsen kompletterades på sin västra sida med Gustav Vasa kyrka
färdigställd 1906 och ritad av Agi Lindgren inspirerad av italiensk senbarock. Platsen fick sitt namn Odenplan 1925.

Odenplan har byggts om många gånger och när tunnelbanan byggdes ut på 1950-talet tillkom bl a det karaktäristiska tunnelbaneentrétaket och Sippans kiosk. Vid högertrafikomläggningen år 1967 leddes busstrafiken in på torget.

Karlbergsvägen hade fram till 1937 förgårdsmark t o m Norrtullsgatan, då förgårdsmarken inköptes av staden och trafiken gavs mera utrymme. Platsen
blev sedan allt mer beskuren av en ökande trafik med bl a omfattande uppställningsplatser för flera busslinjer. År 2002 genomfördes en omfattande
upprustning och återställande av platsen till ursprungligt format med bl a ny granitbeläggning och en bättre koppling till kyrkan. Stora delar av den tidigare trafikytan sammanfördes till en enhetligt triangulärt granittäckt torgyta fritt från trafik. Torget utvidgades 14 m mot Odengatan.
Busshållplatserna förlades runt torget, och trafikanterna kan sedan dess förflytta sig bekvämt mellan färdmedlen. Störande skorstenar, ventilationsschakt, trappor och reklam rensades bort och de tekniska funktionerna har istället samlats och sidoordnats i ett glastorn. Ett tiotal nya
träd ramar in torgets västra del. Karlbergsvägens och Odengatans alléer har kompletterats, som ett led i att fullfölja Albert Lindhagens idéer med träd
i gaturummen.